Portretfotografie

 

Robert is een gepassioneerd portretfotograaf. Het mooie van portretfotografie is dat iedereen uniek is en dat vraagt iedere keer creativiteit om het beste portret voor elk individu te maken.

 

Zakelijke Portretfotografie

“A portrait is not made in the camera but on either side of it.”
Edward Steichen

 

Mensen doen zaken met mensen. Een bezoeker van jouw website wil graag weten met wie hij zaken doet. Een goed portret mag daarom niet ontbreken.

Wat is het verschil tussen een profielfoto en een portretfoto?

Simpel gezegd is een portretfoto een foto waarbij een persoon in beeld is gebracht. Portretfoto’s heb je in alle soorten en maten. Bij een integer portret gaat het vooral om een persoon in zijn echtheid vast te leggen, zonder enige opsmuk: een echt mens in al zijn schoonheid, dat interessant is voor de geportretteerde en voor de toeschouwer.  Hoewel deze foto’s juist erg mooi zijn, kunnen ze beter niet gebruikt worden voor zakelijke doeleinden omdat zo’n portret ook afstand kan creëren. In bijvoorbeeld de schoolfotografie spreken we niet meer van een integer portret. Hier gaat het vooral om de vrolijke lach, want dat is wat vaak de wens van de meeste ouders. Een profielfoto is ook een type portretfoto, maar dan een portret dat specificiek gemaakt is voor social mediadoeleinden. Omdat deze profielfoto’s vaak zeer klein zijn weergegeven is het belangrijk dat de nadruk komt te liggen op het gezicht en in een oogopslag een goede indruk maakt. Die goede indruk heeft dan betrekking op mate van competentie, vriendelijkheid (like-ability) en mate waarin je anderen kunt beinvloeden.

Is een profielfoto hetzelfde als een pasfoto?

Een pasfoto is zeker iets anders dan een profielfoto. Het doel van een profielfoto is immers is dat kijkers vertrouwen in jou krijgen, je gaan herkennen op diverse (social-media) platforms en eenvoudiger contact kunnen leggen. Een pasfoto heeft een ander doel, namelijk zo nauwkeurig mogelijk je identiteit kunnen vaststellen.  Bovendien zijn er nog allerlei technische eisen aan verbonden. Een pasfoto is niet bepaald het middel om jouw “likeability” te verhogen. Een profielfoto is een foto die specifiek gemaakt wordt voor social mediadoeleinden zoals LinkedIn of Facebook. In de foto is het gezicht krap gekadreerd om zo herkenbaar mogelijk over te komen. Hiermee maak je vaak al het onderscheid met anderen die dat niet doen en daardoor minder opvallen. Een profielfoto is tegenwoordig zeer belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat een profielfoto van werkzoekenden nog meer invloed heeft op de beslissing van een werkgever dan het sollicitatiegesprek. Had je dat gedacht? Kortom, een goede eerste indruk is vaak doorslaggevend. Zie ook dit nieuwsbericht van de NOS. En lees hier onze tips die ik op Linkedin Pulse hebben geplaatst.

 

Onze visie op zakelijke portretfotografie

Een zakelijke profielfoto heeft een zakelijk doel. De kijker wil graag weten met wie hij of zij zaken doet. Niet voor niets is de pagina “over ons” vrijwel altijd het meest bekeken. Goede portretfotografie op die plek is daarbij van groot belang. Vaak zijn deze foto’s afwezig of van matige kwaliteit. Dat is heel vervelend omdat een bezoeker binnen een seconde (vaak onbewust) een emotionele reactie krijgt bij het zien van een portret. Een medewerker dient daarom oogcontact te maken, bij voorkeur met een vriendelijke, toegankelijke uitstraling. Een lach geeft vertrouwen. Een belangrijk criterium bij de beoordeling van een portret is het antwoord op de vraag: “zou ik deze persoon willen bellen, als ik op zoek ben naar een…..”?

Natuurlijk hoeft niet elk zakelijk portret per definitie met een lach te zijn. Op LinkedIn heeft dit echter wel de voorkeur omdat je daar snel contact wil maken. Op jouw website heb je meer ruimte voor goede foto’s en dan zou je juist meer van jezelf kunnen laten zien dan alleen met die vrolijke, toegankelijke lach.

 

Enkele weetjes over zakelijke portretfotografie

  • Uit onderzoek naar oogbewegingen op websites blijkt dat de meeste aandacht uitgaat naar foto’s waar mensen op staan, de focus ligt daarbij vooral op de ogen.
  • Het vertrouwen in jou als ondernemer of werknemer neemt toe wanneer je de kijker aankijkt (dus kijk in de lens), bij voorkeur in combinatie met een lach.
  • Als je meer van onderaf gefotografeerd bent, word je eerder als afstandelijk en kil gezien.
  • Als je meer van bovenaf bent gefotografeerd, word je eerder als toegankelijk gezien.
  • Het favoriete menu-onderdeel op een website is vooral de “over ons” pagina, waar bezoekers graag kennis maken met de mensen die het bedrijf vormen.
  • Kijkers hebben al binnen een seconde (onbewust) een mening over je gevormd bij het zien van jouw portretfoto.
  • Wanneer je de kijker niet aankijkt, gaat die zich gaat afvragen “waar denkt hij aan” of “ waar kijkt hij naar?” en leg je dus minder contact dan wanneer je in de lens kijkt.

Waarom BeeldKracht voor jouw portretfotografie?

  • Wij kunnen bij jou op locatie met studio-apparatuur alle medewerkers fotograferen in combinatie met de mogelijkheid om binnen 24 uur portretfoto’s in onze studio te maken als er personeelsmutaties plaatsvinden. Natuurlijk kan dit ook op locatie, maar onze 24-uursservice is de meest voordelige.
  • Die nieuwe medewerker kan in onze studio in Driebergen worden gefotografeerd voor een gereduceerd tarief vanaf € 75,00 wanneer het één portret betreft.
  • wij zorgen voor eenheid in alle portretten en nog te maken portretten als er nieuwe foto’s worden gemaakt, doordat we de condities elke keer op maat aanpassen;
  • wij kunnen zorgen voor visagie en styling van de medewerkers;
  • wij leveren uitsluitend zeer hoge kwaliteit

 

Tips ter voorbereiding op een fotoshoot voor een zakelijke portretfoto

Kleding

  • Zorg ervoor dat uw kleding gestreken is en check zorgvuldig op evt. vlekken.
  • Bij voorkeur niet geheel in zwarte kleding laten portretteren (dit geeft een ‘blok-effect’).
  • Drukke printjes, patronen of zeer aanwezige merknamen vallen erg op, kies liever voor een rustige opdruk.
  • Stem kleuren goed op elkaar af (als u met meer mensen op de foto gaat dan zeker overleggen met elkaar).
  • Kies kleding waarin u zich prettig voelt, maar wees er van bewust wat u aantrekt. Hoe wil u graag gezien worden door klanten?
  • Kleding dient goed te passen, dus vooral niet te strak maar zeker ook niet te wijd.
  • Kijk goed of er geen bh-bandjes of een hemd zichtbaar zijn.
  • Heren, geen t-shirts onder een overhemd in verband met het doorschijnen hiervan en zichtbare boordrandjes.
  • Dames, geen lage decolleté of kledingstukken met lage uitsneden. Zeker wanneer het om een portret gaat, moet de aandacht van de kijker uitgaan naar het gezicht.
  • Graag altijd schoon en droog schoeisel meenemen in verband met de papieren rollen die wij gebruiken. Dit is niet van toepassing bij het maken van een profielfoto.
  • Tijdens de fotoshoot altijd de broekzakken leeg maken. Portemonnee’s, mobieltjes en sleutelbossen zijn namelijk altijd zichtbaar.

Haren

  • De haren het liefst goed borstelen, zodra het model goed zit even sprayen. Dit kan het beste vlak voor de opnamen. Je ziet namelijk ieder scheefzittend haartje terug op de foto.

Gezicht/tanden

  • Gebit controleren op etensrestjes tussen de tanden (goed poetsen van te voren!).
  • Highlights op wangen en ogen vermijden (valt anders teveel op).
  • Geen lipgloss in verband met reflectie.
  • Het gezicht in de studio nog even poederen tegen een ‘glimeffect’ op vooral de neus, jukbeenderen en het voorhoofd.
  • Voor dames: kies een make-up die je in het dagelijkse leven ook gebruikt, waardoor je echt herkenbaar op de foto komt.
  • Indien in bezit: neem een eigen huidpoeder mee tegen “glimplekken”.
  • Voor brildragers: poets vooraf de glazen goed schoon.

 

Meer informatie en boeken

Op de website social-media-fotograaf.nl vind je meer informatie over voorbereiding, prijzen en kun je in de online agenda een fotoshoot boeken. Mocht je meer informatie wensen, bel 06-24863112.