Evenementfotografie
Evenementfotografie
Waarom is een fotoreportage van jouw evenement belangrijk?
Een goed fotografisch verslag van een evenement wordt vaak afgedaan als minder noodzakelijk. Toch is het een uitstekend middel om nog eens terug te kijken en opnieuw te beleven voor de deelenemers aan het evenement. Ook is het goed om wegblijvers te laten zien wat zij gemist hebben, zodat ze de volgende keer misschien wel komen. Wanneer je een volgend evenement gaat organiseren beschik je over uitstekend beeldmateriaal om een uitnodiging aantrekkelijk te maken. Goede sfeerbeelden van een evenement werken daarbij zeer overtuigend.
Zelf doen of een professional inhuren?
Laat je dit werk uitvoeren door een collega die “ook een goede camera” heeft of de collega die “tussendoor wat plaatsjes schiet”, dan kom je toch vaak van een koude kermis thuis. De beelden zijn niet scherp, de sfeer is niet goed vastgelegd, veel mensen zijn vanaf de rug gefotografeerd, het kan alle kanten opgaan. Een beeld communiceert krachtig en een slecht beeld doet dat ook, alleen wel negatieve zin. Niet de goede camera maakt de beelden, maar de persoon die de camera bedient.
6 redenen om een een goede professional in te huren voor jouw evenementfotografie
1. Een goede evenementfotograaf werkt met een visie
In mijn visie op goede evenementfotografie staat het doel van de reportage centraal. Wij maken een beeldverhaal van een bijeenkomst dat enerzijds gericht is op het later terugkijken en herbeleven van de bijeenkomst, maar nog belangrijker is dat het als reclamemateriaal ingezet moet kunnen worden voor een grotere deelname aan andere te organiseren evenementen. Misschien moeten ook sponsoren tevreden worden gesteld en dient daar ook de aandacht naar uit te gaan. Wij hebben de focus op:
- Actie: mensen in actie zijn boeiender om naar te kijken, dan wanneer ze statisch staan toe te kijken)
- Interactie: tijdens evenementen is de interactie tussen de deelnemers een belangrijk onderdeel en ook reden voor deelnemers om te komen)
- Emotie: als een deelnemer of spreker emotie toont in de foto, dan levert dit emotie op bij de kijker en geeft di de indruk van een levendige bijeenkomst.
2. Een goede evenementfotograaf is als een kameleon
Als fotograaf pas ik me aan aan het gezelschap waarin ik terechtkom. Ik kleed me anders voor een popconcert of dance-event voor jongeren dan wanneer ik voor een netwerk van notarissen of advocaten een reportage maak. Ik heb inmiddels diverse keren meegemaakt dat ik een evenement mocht fotograferen in plaats van een andere fotograaf omdat “de vorige er afgelopen jaar zo slecht gekleed en ongeïnteresseerd bijliep”.
3. Een goede evenementfotograaf heeft een professionele camera-uitrusting
Tijdens evenementen kan het licht enorm variëren. Regelmatig is de omgeving erg donker. Voortdurend de flitser af laten gaan is niet altijd een optie, omdat dit enorm kan afleiden. Zeer lichtsterke en daarmee zeer prijzige lenzen behoren daarom tot mijn standaarduitrusting. Maar dan ben je er nog niet. Want wat gebeurt er als een camera defect raakt? Ik heb het al een keer meegemaakt en heb om die reden altijd een reservecamera bij me.
4. Een goede evenementfotograaf anticipeert voortdurend
Wil je goed presteren al een evenementfotograaf dan moet je in gedachten steeds een een stap verder zijn in het programma. Doe je dat niet dan loop je telkens achter de feiten aan. Of je bent niet op tijd wanneer de bloemen worden uitgereikt, of je komt niet door de slenterende groep deelnemers heen als de minister wordt ontvangen. Essentiele momenten mogen niet gemist worden. Continu alert zijn op wat er komen gaat, is een must voor goede evenementfotografie.
5. Een goede evenementfotograaf gaat op zoek naar verhalende beelden
Beelden kunnen een zekere gelaagdheid hebben. De eerste laag is datgene wat je het eerst waarneemt. De tweede laag is het verhaal dat je pas ziet als je wat langer kijkt. Voor een deel ligt het verhaal in het beeld verscholen, voor een ander deel bij de kijker die gaat interpreteren. Een goede evenementfotograaf heeft oog voor gelaagdheid in beeld.
6. Een goede evenementenfotograaf kan switchen tussen het perspectief van een buitenstaander en die van de deelnemer
Enerzijds dient de fotograaf zich goed in te leven in de organisatie en het evenement en daarbij goed rekening te houden met de wensen van de opdrachtgever. Anderzijds is het juist sterk dat de fotograaf als buitenstaander opmerkelijke, bijzondere zaken opvallen, die voor de opdrachtgever of deelenemers aan een evenement als “gewoon” worden ervaren. Dit kan een reportage rijker en krachtiger maken dan een reportage die zich beweegt binnen de kaders van het bekende.
7. Een goede evenementfotograaf vraagt om een gedegen intake
Vaak worden wij gevraagd om een sfeerreportage te maken van een evenement. Met alleen die informatie op zak is het lastig om een reportage te maken die past bij de (latente) wensen van een opdrachtgever. De kans op een ontevreden opdrachtgever ligt op de loer als we niet doorvragen. Wat is dat voor u? een sfeerreportage? We willen dus graag meer weten om een resultaat op te leveren waar jij dik tevreden mee bent. Ik wil bijvoorbeeld naast elemenataire zaken als contactpersoon, plaats, tijd en tijdsduur ook weten:
- waarom jij graag een reportage wil (reclame, terugblik, webshow, drukwerk)
- voor wie die gemaakt wordt (huidige deelnemers, de doelgroep voor een volgende bijeenkomst)
- het programma waarin we duidelijk kunnen lezen wie op welk tijdstip wat doet;
- welke momenten wij zeker in beeld moeten brengen en misschien ook wel wat we beter niet in beeld kunnen brengen;
- zijn er sponsoren, financiers die herkenbaar in beeld gebracht moeten worden;
- hoe snel wil je over de beelden beschikken?
- moet er dezelfde dag nog een persbericht uit met één of enkele beelden?
- is er een dresscode en zo ja welke is dat?;
- wil je tijdens de borrel al een slideshow zien van een select aantal beelden?;
- in welk beeldformaat wil je de beelden opgeleverd krijgen? (webformaat en/of hoge resolutie) of een motion-still of slideshow gemengd met filmbeelden?
Portretfoto’s en teamfoto’s tijdens event
Portretfoto’s en teamfoto’s tijdens jouw evenement.
Tijdens jouw evenement kan ik zorgdragen voor portretfoto’s en teamfoto’s in de context van het evenement. Ik kan ook een studio opbouwen om alle medewerkers of bezoekers te portretteren.
Heb jij binnenkort een evenement te organiseren en overweeg je een goede professional in te huren, neem dan contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking.

